Digitális Témahét Pályázat 2024

Óvodánk első alkalommal vett részt a Digitális Témahét Pályázaton. Óvodánk még csak ebben a nevelési évben kezdett el ismerkedni a modernebb digitális eszközök megismerkedésével és tevékenységekbe való beépítésével. A heti témánk alapjául a túl sok és modern digitális eszközhasználat állt. A gyermekek mindennapjaihoz tartozik, hogy elmeséljék nekünk az óvodában, hogy milyen online játékokkal játszanak akár egymáshoz becsatlakozva és ez milyen eszközön történik már ebben a korai életkorban. Az élmény elmesélésén túl ezeket a játékokat beleépítik a szabadjátékuk során, akár egy LEGO építésbe vagy udvari fogócskába is. Napjainkban elkerülhetetlenül találkoznak különböző okoseszközökkel, mint tablet, telefon, számítógép, ám sokszor a valódi értékét ezen eszközök hasznosságát nem ismerik csak a különböző kategóriához sorolható játékokkal játszanak sok-sok órát elvesztegetve. Ezért esett a választás az űrutazásra, a galaxis megismerésére játékosan, digitális eszközök használatával. A héten folyamatosan kalandokban vettek részt a gyermekek, mint űrhajós jelöltek, ahol feladatokat kellett megoldaniuk IKT eszközök használatával. A hét végére űrutazóvá, asztronautává válhattak, amennyiben a feladványok sikeresek voltak. A hetet nagyon élvezték, melynek központi szerepét egy újrahasznosított anyagokból készült űrállomás nyerte el. A közös produktumunk, mely a „Platán Galaxis” nevet kaphatta Tőlünk, a saját világűrünk lett. Mindegy gyermek megtalálható a saját bolygóján. A tevékenységek szükségszerűen pedagógiai asszisztens segítségével valósultak meg.

Hétfő:
A hét első napján több digitális eszközzel ismerkedhettek meg a gyermekek amellett, hogy tudásuk és ismereteik is bővültek ezeknek köszönhetően. Első napon a gyermekeket játékra hívtam, hogy utazzanak el velem a világűrbe, ahol akár ők is igazi űrhajósok lehetnek. De először is meg kell ismerkedni a világűrrel. Különböző felvételeket néztünk, melyben a laptop és a kivetítő segített. Ahhoz, hogy a bolygók hangját is halljuk egy hangszóró volt a segítségünkre. A bolygókat egy általam készített újrahasznosított anyagokból készült bolygó térképen néztük meg és gyakoroltuk a neveket. Emellett szó esett az űrhajózás világnapjáról is, mely ezen a héten péntekre, április 12-re esett. Beszéltünk a hozzánk közelálló első magyar űrhajósról, Farkas Bertalanról is. A gyermekeknek már volt korábbi fogalma ezen történetekről és ismeretanyagokról, hiszen Lajka kutyát is azonnal megemlítették.

Az űrhajóskiképzés megkezdéséhez mikrocsoportokban játszottunk és kezdtünk feladatokat megoldani úgy, hogy mindenki mindent kipróbálhatott. Kezdetnek küldtek nekünk egy űrállomást, melyről lehullt a lepel és birtokba vehették azt. A kódolvasónál megbeszéltünk egy számsort, melyet mindig be is tartottak és ha elírás történt azonnal jelentették. A második feladat Mézivel a padlórobotunkkal történt. Mézi a Holdról a Földre utazott. Felvette „Szkafander ruháját” és a varázs filctollal azonos színű csillagokon utazhatott csak. Itt sokat fejlődött algoritmikus gondolkodásuk, problémamegoldásuk is. A harmadik állomás egy szintén újrahasznosított űrutazós társasjáték volt, melyet nem egyszerű dobókockával használtunk, hanem tabletre letölthető digitális dobókockával. A délelőtt folyamán mindenki foglalatoskodhatott a különböző feladványokkal, eközben a háttérben figyelhették a galaxist is, mely továbbra is ki volt vetítve számukra

Kedd:

A keddi napon lelkesedve jöttek a gyermekek az óvodába. Otthonról önállóan könyveket, rajzokat hoztak be a csoportba. Ezen a napon A szökevény űrhajócska történetét meséltem el a gyermekek számára úgy, hogy a háttérben különböző felvételek látszódtak az űrről és egy csillagászati térképen is nézelődtünk. A mese után észrevettünk az űrállomáson egy furcsaságot, melyet a szökevény űrhajócska hagyhatott nekünk, amely egy QR kód volt. Néhányan már ismerték ezt a fogalmat és a hozzátartozó folyamatokat, azonban sokaknak ismeretlen volt ezért beszéltünk róla. A QR kódot a tablettel beolvastuk, mely a Wordwall nevezetű oldalon egy bolygókkal teli memóriajátékot rejtett a gyermekek számára, melyet én készítettem nekik az éppen tanulandó égitestekből. A gyermekek szépen kivárták a sorukat, mindenki játszhatott vele. A meséhez kapcsolódóan verset is elkezdtünk tanulni, amelyet Francsovics Judit: Űrutazás című verse volt.

Szerda:

A hét közepén a gyerekekkel közösen kitaláltuk, hogy hozzunk létre egy saját galaxist, mely csak a miénk. Papírtányérokra saját mintát és színt festettek, melyet csillámporral díszítettek. Erre a házi űrállomáson fotózott arcképüket űrhajósként ráragasztottuk. A közös galaxishoz pedig egy nagy óriási kék hátteret festettünk. Ezt követően Mézi ismét űrhajósi feladatokra lett bevonva, hiszen új bolygóközi utazásban kellett részt vennie. A gyermekeknek Mézit, a bolygók neveit kimondva, egyik helyről a másikra kellett irányítaniuk és programozniuk.

Csütörtök:

A csütörtöki napon a sok-sok tanulás mellett a testmozgásra is fordítottunk időt. Az űrhajósoknak fontos a jó erőnlét, ezért a zenés bemelegítés után, mely a Kicsi Gesztenye Klub – Nyolc bolygó című zenéjére történt egy galaktikus akadálypályán kellett átjutniuk. Jártak a magasban és a mélyben, pörögtek és forogtak. Az akadálypálya után a gravitációt figyelhettük meg az óriás szivárvány lepel segítségével és néhány színes műanyag labda dobálásával, amelyet együttes közös mozgással értünk el. Ezután megpihentünk és relaxációs zenére lelazítottuk végtagjainkat.

Péntek:

A hét utolsó napján már nagyon várták a gyermekek, hogy minden feladatot sikerült-e megoldaniuk.  A délelőtt folyamán egy fehér bukósisakot próbálhattak fel, amely nagyon hasonlított egy igazi szkafanderhez tartozó sisakhoz. Ezek után a már korábban hallgatott nyolc bolygó zenére táncra hívtam őket, ahol a felnőttet utánozva kellett mozogni. A „hold-hold fényeslánc” nevezetű dalra körjátékoztunk, amelyet már jól ismertek, majd a sárga labdával (amely a holdat jelképezte) halk-hangos differenciálást gyakoroltunk mozgással egybekötve. Az éneklés után elkészítettük a közös produktumunkat. Felragasztották bolygóikat a nagy galaxisra. Ezt követően ünnepélyes űrhajós avatás vette kezdetét, ahol saját névre szóló kártyát kaphattak.

A heti projektet összességében nagyon élvezték a gyermekek, rengeteget meséltek otthon családjaiknak. A szülők is minden nap érdeklődve kukucskáltak be, hogy ma vajon milyen újabb esemény fog történni, tőlük is csak pozitív visszajelzések érkeztek. Rengeteg újdonságot tanultak és tapasztaltak a gyermekek, melyet digitális eszközökkel támogattunk meg. Úgy gondolom, hogy egy ilyen projekt jó kiindulási alap arra, hogy a gyermekeknek megmutassuk a digitális eszközök helyes és megfelelő mértékű használatát, hátha kedvet kapnak a további kutatómunkához szüleikkel együtt.